Youngmasters Gala koncert u Viteškoj dvorani: cjelovit kulturni doživljaj

Nadomak hrvatsko-slovenske granice, na uzvišici lijeve obale Save u malom slovenskom gradu Brežice, smješten je renesansni dvorac raskošnog baroknog interijera. Prošavši kroz unutarnje dvorište uokvireno arkadama i uspevši se stepenicama na prvi od dva kata impozantne građevine, posjetitelj dolazi do Viteške dvorane. U dvorani, očaravajuće freske posvuda prekrivaju zidove i svod. Bogovi i heroji grčko-rimske mitologije kao da su oživljeni u ovom prostoru, s čijih zidova stoljećima bude maštu. Pod budnim okom Apolona, Dioniza, Posejdona, nimfi i satira, publika lepezama pokušava odagnati ljetnu vrućinu i iščekuje početak događanja.

Ovaj bajkoviti prizor nije uvod u literarno djelo, već kulisa Youngmasters Gala koncerta koji je u petak, 25. kolovoza 2023., održan u Posavskom muzeju Brežice. Iako je Youngmasters Festival iz Samobora već gostovao u drugim hrvatskim gradovima, ove je godine po prvi put neki od koncerata smjestio izvan granica domovine. Youngmasters Festival i Posavski muzej Brežice suorganizatori su ovog događanja, kojim su otvorene nove mogućnosti u međukulturnoj i međunarodnoj suradnji dvaju pograničnih gradova, međusobno udaljenih jedva 18 kilometara. Uz prekrasan ambijent Viteške dvorane, osnovni motiv za ovaj izbor lokacije Gala koncerta je proslava ovogodišnjeg pristupanja Republike Hrvatske šengenskom području – događaja koji je za Hrvatsku, ali i za oba ova pitoreskna gradića, od iznimne važnosti u praktičnom, ali i kulturološkom smislu.

Program koncerta sadržavao je atraktivan i raznolik program klasične glazbe, kojega su izveli cijenjeni umjetnici međunarodne reputacije, Festivalski komorni orkestar i nekoliko mladih solista.

Solo – duo – solo – duo – solo

Koncert je otvoren nastupom pijanistice Nataše Milić, koja je suptilno i nadahnuto izvela izbor stavaka iz klavirskog ciklusa Mlado lišće hrvatskog skladatelja Božidara Kunca. Ove maštovite impresionističke minijature programnih naslova bile su vrlo prikladan uvod u prvo inozemno gostovanje ovog hrvatskog festivala. Impresionistički izričaj zadržan je i u sljedećoj točki nastupom violončelista Gala Faganela i pijanista Svena Brajkovića, koji su uvjerljivo i karakterno izveli Sonatu u d-molu, L 44 Claudea Debussyja. Solističkim nastupom zatim se predstavio Lovro Peretić, cijenjeni mladi gitarist s međunarodnom karijerom u usponu. Izvedbom malo izvođene, ali vrlo zanimljive skladbe Rondo, op. 129 Maria Castelnuovo-Tedesca, potvrdio tehničku i izražajnu izvrsnost zbog koje je prepoznat na svjetskoj gitarističkoj sceni. Svena Brajkovića na pozornicu je ponovno doveo još jedan duo. S klarinetistom Mihaelom Paarom izveo je Čardaš varijacije Emila Cossetta, koje su u ovoj atraktivnoj interpretaciji publiku nakratko povele u Međimurje. Prvi dio koncerta, zaključio je slavni hrvatski pijanist Aljoša Jurinić. Široj javnosti najbolje poznat kao prvi hrvatski pijanist koji se plasirao u finale prestižnog natjecanja Frederic Chopin, publiku je oduševio izvedbom Chopinove četvrte Balade. Još je jednom pokazao duboko razumijevanje Chopinove glazbe, koje je u velikoj mjeri dalo krila njegovoj zavidnoj karijeri.

Trio – kvartet – sekstet…

Koncert je nastavljen nastupom flautista Marka Zupana, violinista Marca Grazianija i Svena Brajkovića. Izveli su dva interludija Jacquesa Iberta. Španjolski prizvuk drugoga među Ibertovim stavcima lijepo je poslužio kao svojevrsna najava sljedeće točke – nastupa sopranistice Josipe Gvozdanić i Gitarskog triaEscualo (Marta FaullendHeferer, Tomislav Jelavić, Lovro Peretić). Cancionesclásicasespañolas,u kojima Fernando Obradors uglazbljuje pjesme raznih španjolskih pjesnika, izvorno su skladane za glas i klavirsku pratnju, a ovom smo ih prilikom slušali u sjajnim obradama Darka Petrinjaka u kojima je klavir zamijenjen gitarama, čime je još bolje istaknut prepoznatljiv španjolski glazbeni izričaj. Nakon ove temperamentne izvedbe, promjenu raspoloženja donijela je Rahmanjinovljeva skladba Vocalise. U obradi za sekstet violončela izveo ju je YoungmastersCelloEnesemble pod umjetničkim vodstvom Gala Faganela. Ansambl čine profesor Faganel i polaznici njegovog majstorskom tečaju na Međunarodnoj ljetnoj školi mladih glazbenika Youngmasters, koji su ovu točku uvježbali na satovima komorne glazbe u sklopu Ljetne škole.

…orkestar i solisti!

Uslijedio je nastup zvijezde večeri: Festivalskog komornog orkestra pod ravnanjem maestra Davora Kelića. Prošlogodišnje osnivanje ovog sastava rezultat je dugogodišnjeg njegovanja skupnog muziciranja na ljetnoj školi Youngmasters. Članovi orkestra su izvrsni mladi gudači, polaznici Ljetne škole. Njima se pridružilo nekoliko profesionalnih glazbenika te dvoje obećavajućih mladih solista, za ovu prigodu odabranih među višegodišnjim polaznicima. Za neke od mladih gudača Festivalski komorni orkestar prva je prilika da iskuse pripremu projekata sličnu onoj u profesionalnim ansamblima, gdje nakon nekolicine intenzivnih proba s dirigentom slijedi javna izvedba djela. Ova praksa, kao i sviranje rame uz rame s iskusnijim kolegama i profesionalcima koji su članovi renomiranih hrvatskih orkestara, vrijedno je i poučno iskustvo za mlade glazbenike koje je rezultiralo vrlo uspješnom izvedbom na Youngmasters Gala koncertu. Prvi među solistima, mladi bariton Martin Rogan, izveo je dva broja iz Mozartove opere Don Giovanni: ariju Dehvieniallafinestra te duet La ci darem la mano koji je s njime otpjevala sopranistica Ana Zebić Kostel. U prvom od brojeva orkestru se pridružila Nikolina TićinovićČavrag na mandolini, što je čak i redovitim posjetiteljima koncerata bilo rijetko i zanimljivo iznenađenje. Martin Rogan, mladi pjevač koji je učenik Glazbene škole Ferdo Livadić u Samoboru, slušatelje je iznenadio zrelom interpretacijom i lijepom bojom glasa, a publike se posebno dojmila šarmantna scenska izvedba dueta. Uslijedila je izvedba drugog stavka Šostakovičevog Drugog klavirskog koncerta, op. 102. Solistica Iskra Silvestri Valdevit, studentica Muzičke akademije u Zagrebu, suptilnom izvedbom je vrlo lijepo prenijela eterični ugođaj ovoga stavka. Koncert je zaključen izvedbom dvaju stavaka iz St Paul’s Suite Gustava Holsta. Energični HolstovFinale pokazao se kao vrlo prikladna, uzbudljiva završnica ovog dugačkog i raznolikog koncerta.

Kvalitetom i raznolikošću protiv zasićenja i vrućine

Iako su nemilosrdne kolovoške vrućine i dugotrajnost lako mogli nepovoljno utjecati na uspjeh koncerta, Youngmasters Gala koncert je zahvaljujući visokoj umjetničkoj razini izmaknuo opasnosti od zamora publike. Iznimna raznolikost točaka nije dovela do nedostatka koherentnosti programa, nego je dapače pomogla da se izbjegne zasićenje slušatelja i stvorila uzbudljivu sinergiju najrazličitijih stilova, instrumenata, veličina sastava i profila izvođača. Domišljat raspored točaka pomogao je održati koncert dinamičnim: prvi dio činila je izmjena solista i dua, s kulminacijom u vrhunskoj izvedbi Aljoše Jurinića, dok su u drugom dijelu predstavljani postupno sve veći komorni sastavi, pripremajući vrhunac koncerta koji je ostvaren nastupom Festivalskog komornog orkestra sa solistima.

Cjelovit kulturni doživljaj

Visokokvalitetan umjetnički program i pohvalno nastojanje Youngmasters Festivala da na istoj pozornici okupi mlade glazbenike u usponu i međunarodne zvijezde klasične glazbe zaštitni su znak Youngmasters Gala koncerta. Ovogodišnje izdanje se među mnogim prethodnim uspješnicama istaknulo očaravajućim ambijentom, koji je udružen s izvrsnim glazbenim sadržajem posjetiteljima omogućio nesvakidašnji kulturni doživljaj.

Objava Youngmasters Gala koncert u Viteškoj dvorani: cjelovit kulturni doživljaj pojavila se prvi puta na TV ZAPAD.

Tags: No tags

Comments are closed.